A Facebook Marketplace remek hely lehet használt vagy új termékek adásvételére, de sajnos a csalók is megtalálták a módját, hogy kihasználják a gyanútlan vásárlókat és eladókat. Ha nem vagy elég óvatos, könnyen pénzt vagy akár személyes adatokat is veszíthetsz egy ügyesen felépített átverés miatt.
Marketplace csalók: így ismered fel őket
Ebben a cikkben megmutatjuk, milyen jelek árulkodnak arról, hogy egy hirdetés vagy üzenet gyanús, és hogyan védekezhetsz a csalások ellen.
1. Túl szép, hogy igaz legyen
Ha egy termék árát gyanúsan alacsonyra állították, az már önmagában intő jel lehet. Például egy új iPhone vagy egy csúcskategóriás laptop jóval piaci ár alatt? Szinte biztosan átverés. A csalók gyakran próbálnak sürgetni, mondván, hogy sokan érdeklődnek, és azonnali fizetést kérnek – ez mindig gyanús.
2. Gyanús profil és friss regisztráció
Mielőtt üzletet kötnél, nézd meg a másik fél profilját! Ha alig van ismerőse, kevés aktivitása van az oldalon, vagy nem található róla semmilyen korábbi hirdetés vagy értékelés, az figyelmeztető jel lehet. A csalók gyakran friss fiókokat hoznak létre, hogy elkerüljék a lebukást.
3. Fizetés előre? Ne dőlj be!
A csalók egyik leggyakoribb trükkje, hogy előre kérik a pénzt valamilyen kifogással: „Épp külföldön vagyok, postázom, csak utald előre az összeget” vagy „Foglalózni kell, különben más viszi el”. Ne fizess előre, csak akkor adj át pénzt, ha már biztosan nálad van a termék!
4. Gyanús fizetési módszerek
Ha valaki PayPal „barátok és család” opcióval, ajándékkártyákkal vagy kriptovalutával akar fizetni, azonnal lépj tovább! Ezekkel a módszerekkel nem tudod visszakapni a pénzed, ha kiderül, hogy átverés áldozata lettél. Mindig olyan fizetési módot használj, amelynél van visszatérítési lehetőség, például a PayPal vásárlói védelmi programját vagy utánvétet.
5. Különös nyelvezet, furcsa üzenetek
A Marketplace csalók gyakran automata üzenetekkel dolgoznak. Ha valaki túl gyorsan, gépies szövegekkel válaszol, vagy törve beszéli a nyelvet, az is gyanús lehet. Az is árulkodó jel, ha az érdeklődő túl gyorsan akarja lezárni az üzletet anélkül, hogy további kérdéseket tenne fel.
6. A „fizetés futárszolgálaton keresztül” trükk
Egyre gyakoribb, hogy a Marketplace csalók azt állítják, hogy egy futárszolgálat (például DHL, FedEx, DPD) intézi a fizetést és a szállítást. Egy hamis linket küldenek, ahol az eladónak meg kellene adnia a bankkártya adatait. Ne kattints ezekre a linkekre! A Facebook Marketplace nem támogat ilyen fizetési módot.
Hogyan védekezz a csalók ellen?
Ha vásárolsz vagy eladsz a Facebook Marketplace-en, mindig érdemes körültekintően eljárni. Első lépésként ellenőrizd a másik fél profilját – ha kevés információt tartalmaz, frissen létrehozott fióknak tűnik, vagy nincsenek korábbi aktivitásai, az gyanús lehet. Soha ne utalj előre ismeretleneknek, hiszen ha a másik fél eltűnik a pénzeddel, nagyon nehéz lesz visszaszerezni. A legbiztonságosabb megoldás, ha személyesen találkoztok egy nyilvános helyen, például egy forgalmas téren vagy bevásárlóközpontnál. A fizetésnél részesítsd előnyben a biztonságos, visszakövethető fizetési módokat, például utánvétet vagy vásárlói védelemmel ellátott tranzakciókat. Ha pedig egy üzenet vagy ajánlat gyanúsnak tűnik, ne habozz jelenteni a Facebooknak, hogy másokat is megóvhass a csalóktól.
Ha betartod a fentieket és figyelsz a gyanús jelekre, sokkal nagyobb eséllyel kerülheted el a csalókat a Facebook Marketplace-en, és biztonságosan vásárolhatsz vagy adhatsz el. Ha pedig mégis csalás áldozata lettél, azonnal jelentsd az esetet a Facebookon és a hatóságoknál!