A vendéglátóiparban egyre nagyobb problémát jelent a munkaerőhiány, a magas fluktuáció és a növekvő bérköltségek. Az éttermek, szállodák és rendezvényszervezők számára ez komoly kihívást jelent. A megoldás a modern technológia lehet, amely hatékonyabbá és gazdaságosabbá teheti az üzemeltetést. A hazánkban is elérhető vendéglátóipari robotok nemcsak költségmegtakarítást eredményezhetnek, hanem növelhetik a hatékonyságot és a vendégelégedettséget is.
A vendéglátás területén folyamatos az innováció, az automatizáció egyre nagyobb szerephez jut. A világ számos pontján népszerű vendéglátóipari robotok olyan feladatokat látnak el, amelyek az emberi munka kiegészítésére szolgálnak – ilyen például a rendelésfelvétel, az asztalfoglalás kezelése vagy éppen a kiszolgálás. Ahogy a technológia fejlődik, ezek az eszközök egyre komplexebb feladatokat is el tudnak látni, ami jelentős előnyöket biztosít a vendéglátás szereplői számára.
„Fontos hangsúlyozni, hogy a robotok nem veszik el az emberek munkáját, hanem segítik, könnyítik a mindennapi tevékenységet, növelik a hatékonyságot, a vendéglátás színvonalát és biztosítani tudják a folyamatos működést még munkaerőhiány esetén is.” – mondta Poleszák Szabina, a KEENON robotok hivatalos magyarországi forgalmazójának ügyvezetője.„A robotok elvégzik a nehezebb fizikai munkákat és a monoton feladatokat, ezzel tehermentesítik az alkalmazottakat, lehetővé téve számukra, hogy a vendéglátás emberi oldalára koncentráljanak” – tette hozzá.
Több tízezer robot világszerte, 60 országban
A KEENON Robotics piacvezetőnek számít a szolgáltatórobotok területén. A cég 2023-ban 44,8%-os piaci részesedéssel rendelkezett, és világszerte több mint százezer robotot telepített éttermekben, szállodákban és egyéb iparágakban. A kínai vállalat több mint 60 országban és 600 városban van jelen, többek között az Egyesült Államokban, Németországban, Japánban és Dél-Koreában. Robotjaik olyan helyeken is dolgoznak, mint a tokiói Sheraton Hotel, a washingtoni Dulles Airport Hilton vagy éppen egy ljubljanai szupermarket. A KEENON termékkínálatában éttermi, szállodai, szállító és takarító robotok egyaránt megtalálhatók.
Hosszú távon olcsóbb, mint egy pincér
Bár a vendéglátóipari robotok lényegesen költséghatékonyabbak, mint egy felszolgáló, nem az emberi munkaerő helyettesítésére, hanem annak támogatására szolgálnak. A munkaerőpiaci adatok szerint 2025-ben egy átlagos pincér nettó 500.000 forintot keres, ami a munkáltató számára legalább 850.000 forintos költséget jelent, figyelembe véve a járulékokat és egyéb közterheket. Így a havi minimális költség felszolgálónként meghaladja az 1 millió forintot. Ezzel szemben egy robot egyszeri beruházást jelent, amely akár egy éven belül megtérülhet.