Posted inHírek

Jelentősen csökkentek a használt elektromos autók árai

használt elektromos autó

Több mint egymillió forinttal lett olcsóbb az elektromos autók átlagos vételára a Használtautó.hu-n 2024 első negyedévéhez képest – derült ki a portál friss elemzéséből, amit az MTI-nek juttattak el kedden.

A számok magukért beszélnek: míg tavaly ilyenkor egy használt elektromos autó átlagosan 11,7 millió forintba került a portálon, addig idén már csak 10,8 millió forintért cseréltek gazdát a kínált modellek. Ez azt jelenti, hogy egyetlen év alatt több mint egymillió forinttal esett az átlagár, ami különösen figyelemre méltó a gazdasági környezet és a piaci folyamatok tükrében.

A csökkenő árak mellett alig öregedtek a járművek

A kereslet és a kínálat bővülése ellenére a kínált autók átlagéletkora csupán enyhén változott. Míg 2024 elején az elektromos autók átlagosan 3,2 évesek voltak, idén ez az érték 3,6 évre emelkedett. Ez a minimális növekedés arra utal, hogy továbbra is viszonylag fiatal, korszerű járművek kerülnek a másodlagos piacra.

Érdekes adat, hogy az autók futásteljesítménye 27 százalékkal lett magasabb, így jelenleg átlagosan 64 710 kilométer szerepel a kilométerszámlálók kijelzőin. Ez azonban még mindig viszonylag alacsony értéknek számít a használtautó-piacon, különösen akkor, ha figyelembe vesszük, hogy sok elektromos jármű városi használatra készült, és eleve kisebb terhelésnek van kitéve, mint hagyományos benzines vagy dízel társai.

Nő az érdeklődés, bővül a kínálat

A Használtautó.hu adatai szerint a felhasználói aktivitás is jelentősen megnőtt az elektromos autók hirdetései körül: a telefonos és online megkeresések száma 45 százalékkal nőtt, míg az elérhető elektromos autó-hirdetések száma 29 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest.

Ez jól jelzi, hogy az elektromobilitás iránti hazai érdeklődés nem csupán fennmaradt, hanem tovább is erősödött – annak ellenére, hogy az állami támogatási programok egyelőre stagnálnak, illetve új pályázatokra csak korlátozottan van lehetőség.

Fordulat a népszerűségi rangsorban: a Tesla megelőzte a BMW-t

Az elektromos autók iránti kereslet alakulása nemcsak a számokban, de a preferenciákban is változást hozott. Hosszú ideje a BMW i3 számított a legnépszerűbb modellnek az elektromos kínálatban, azonban az idei év első negyedévében meglepetésre a Tesla Model 3 vette át a vezetést.

A január–márciusi időszak adatai szerint a Tesla Model 3 lett a legkeresettebb elektromos modell a portálon. Az érdeklődők átlagosan 9 731 000 forintos vételárral találkozhatnak, ami jelentős, közel 2,6 millió forintos csökkenést jelent a tavalyi 12,3 milliós átlaghoz képest.

A Tesla Model 3 hirdetett járművei idén átlagosan 113 700 kilométeres futásteljesítménnyel kerültek fel a portálra, szemben a tavalyi 75 900 kilométerrel – ami bár növekedést mutat, a jelentős árkülönbség sok vásárlót nem rettent el. Sőt, úgy tűnik, az ár-érték arány így is vonzó a potenciális vevők számára.

Mi állhat az árzuhanás hátterében?

Az elektromos autók árának csökkenése több tényezőre vezethető vissza:

  • Technológiai fejlődés: az új modellek egyre kedvezőbb ár-érték aránnyal kerülnek piacra, ez lefelé nyomja a használt példányok árát is.

  • Növekvő kínálat: mivel egyre többen váltanak elektromosra, a használtpiac is gyors ütemben telítődik.

  • Állami támogatások kifutása: a korábban támogatott új autók most kezdenek megjelenni a másodlagos piacon, gyakran a támogatás utáni amortizált árakon.

  • Infláció és gazdasági bizonytalanság: a vásárlók ma óvatosabbak, jobban meggondolják, mire költenek – ez pedig árcsökkentésre kényszeríti az eladókat.

Mindez együtt eredményezi, hogy a használt elektromos autók most sokkal elérhetőbbek, mint egy évvel korábban – ami lehetőséget ad a váltáson gondolkodó autósok számára.

Milyen következtetéseket vonhatunk le?

Az elektromos járművek hazai piacán tehát egyértelmű árkorrekció tapasztalható, miközben a kereslet és a kínálat is lendületes növekedést mutat. A Használtautó.hu statisztikái szerint egyre többen ismerik fel, hogy a villanyautó nemcsak a jövő, hanem egyre inkább a jelen is – különösen, ha pénztárcabarát áron juthatnak hozzá.

Az, hogy a Tesla Model 3 átvette a vezetést a népszerűségi listán, ráadásul azt mutatja, hogy a magyar vásárlók egyre inkább keresik a modern, innovatív, jól felszerelt modelleket, amelyek az új autók árához képest sokkal elérhetőbbek a használtpiacon.

Megéri most villanyautót venni?

Ha az elektromos autózás iránt érdeklődsz, most jó időszak lehet a vásárlásra. Az árak csökkentek, a kínálat szélesebb, és a technológiai fejlődésnek köszönhetően még a pár éves modellek is megbízható, korszerű alternatívát kínálnak a mindennapi közlekedésre.

Persze nem árt alaposan körülnézni, hiszen ahogy nő a kínálat, úgy nő a különbség az egyes modellek állapota, futásteljesítménye és akkumulátorának állapota között is. De egy biztos: a használt elektromos autók piaca ma már nem a kiváltságosok terepe, hanem reális alternatíva egyre több magyar autós számára.