Posted inE-kereskedelem / Gazdaság / Hírek / Vásárlás

Többet ettünk és még többet ittunk, de kevesebbet tankoltunk 2024-ben – kiskereskedelmi adatok

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tájékoztatója alapján érdekes képet kapunk arról, hogyan alakultak a magyarországi vásárlási szokások az elmúlt évben. Az adatok egyértelműen azt mutatják, hogy miközben az élelmiszer-kereskedelem forgalma növekedett, az üzemanyag-vásárlás jelentősen visszaesett. A gazdasági környezet, az infláció, az energiaárak alakulása és a fogyasztói preferenciák változása mind hatással voltak a kiskereskedelmi szektor különböző területeire.

kiskereskedelem 2024-ben

Többet ettünk, de még többet ittunk

2024-ben az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem forgalmának volumene 1,2%-kal emelkedett az előző évhez képest. Ez az eredmény azt jelzi, hogy a magyar háztartások élelmiszerre irányuló kiadásai tovább nőttek, ami részben a növekvő árakhoz, részben pedig a vásárlási szokások átalakulásához köthető. Az élelmiszer-kiskereskedelem 78%-át kitevő élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene szintén 1,2%-kal nőtt, míg az élelmiszer-, ital- és dohányáru-szaküzletek forgalma ennél is jobban, 1,8%-kal emelkedett. Ez azt mutatja, hogy az emberek nemcsak az alapvető élelmiszereket vásárolták szívesebben, hanem az ital- és dohányáru iránti kereslet is élénkült.

Bútor és műszaki cikk a 2024-es év nyertese

A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene összességében 0,5%-kal bővült, ami szerény növekedést jelent, de jól mutatja az egyes szektorok közötti eltéréseket. A bútor- és műszakicikk-üzletek például kimagasló, 5,5%-os növekedést értek el, ami arra utal, hogy a lakásfelújítás és a háztartási gépek iránti kereslet továbbra is erős maradt. Hasonlóan jól teljesítettek a gyógyszer-, gyógyászati termék-, és illatszerüzletek is, amelyek forgalma 4,7%-kal emelkedett, köszönhetően az egészségtudatosság erősödésének és a szépségápolási termékek iránti kereslet növekedésének.

Ugyanakkor nem minden szektor tudott bővülni. Az iparcikk jellegű vegyes üzletek forgalma csupán 0,4%-kal nőtt, míg a használtcikk-üzletek 1,6%-os bővülést produkáltak, ami arra utal, hogy a fenntarthatósági szempontok egyre fontosabbá válnak a vásárlók körében. A textil-, ruházati és lábbeliüzletek 3,6%-os növekedése szintén pozitív eredmény, különösen a pandémia utáni időszak visszaesései után. Ezzel szemben a könyv-, számítástechnika-, és egyéb iparcikk-üzletek forgalma 5,8%-kal csökkent, ami részben a digitális tartalmak térnyerésének és az elektronikai eszközök iránti kereslet csökkenésének tudható be.

Stagnál az e-kereskedelem

Az internetes és csomagküldő kiskereskedelem, amely a kiskereskedelmi forgalom 8,9%-át adja, szintén növekedést mutatott, ha csak mérsékelten is: a forgalom volumene 0,5%-kal emelkedett 2024-ben. Ez azt jelzi, hogy az online vásárlás stabil része maradt a mindennapoknak, bár a növekedés üteme már nem olyan dinamikus, mint a pandémia időszakában. Az online szektor főként az elektronikai cikkek, ruházati termékek és háztartási eszközök iránti keresletből profitált, miközben az élelmiszer-házhozszállítás népszerűsége is tovább erősödött.

Az üzemanyagnál húztuk be a féket

A legnagyobb visszaesést az üzemanyagtöltő állomások forgalma szenvedte el, amelynek volumene 6,9%-kal csökkent az előző évhez képest. Ez a jelentős visszaesés több tényező eredménye: az üzemanyagárak ingadozása, az energiahatékony közlekedési alternatívák térnyerése, valamint a gazdasági környezet okozta óvatosság is közrejátszhatott. Az emberek egyre inkább spórolnak az üzemanyagköltségeken, kevesebbet autóznak, illetve többen választják a tömegközlekedést vagy az alternatív közlekedési eszközöket.

2024 tehát egy vegyes képet fest a kiskereskedelmi forgalom alakulásáról. Az élelmiszer-kereskedelem stabil növekedése, az online vásárlás folyamatos bővülése és az üzemanyag-vásárlás csökkenése jól mutatja, hogyan változnak a vásárlói szokások a gazdasági környezet hatására. Az adatok alapján egyértelműen látszik, hogy a fogyasztók a mindennapi szükségletek kielégítésére összpontosítanak, miközben egyre tudatosabban kezelik kiadásaikat, legyen szó élelmiszerről, üzemanyagról vagy online vásárlásról.

forrás: https://www.ksh.hu/gyorstajekoztatok/kis/kis2412.html