Posted inHírek

Életbe lépett a profitplafon

profitplafon

Március 17-től hatályba lépett a profitplafon, amely 30 alapvető élelmiszer árrését szabályozza. Az intézkedés célja, hogy megakadályozza a kiskereskedelmi láncok tisztességtelen árazási gyakorlatát és csökkentse a lakosság terheit. Az első ellenőrzések szerint az árak máris mérséklődni kezdtek, és a kormány folyamatosan figyelemmel kíséri a változásokat.

Mit jelent a profitplafon és kiket érint?

A kormány által bevezetett profitplafon 30 alapvető élelmiszerkategóriára vonatkozik, köztük a tejtermékekre, zsiradékokra, pékárukra és egyéb, a mindennapi fogyasztás szempontjából fontos termékekre. A szabályozás értelmében:

  • Az érintett termékek árrése nem haladhatja meg a januári átlagot.
  • Ha egy termék árrése 10 százalék felett volt, azt kötelezően csökkenteni kell.
  • Az intézkedés eredményeként az élelmiszerek ára átlagosan több mint 10 százalékkal csökkenhet.

A profitplafon célja, hogy az élelmiszerek ára ne emelkedjen indokolatlanul, és a kereskedelmi láncok ne tudjanak extraprofitot realizálni a fogyasztók kárára.

Az érintett 30 alapvető élelmiszer listája:

  • Csirkemellfilé
  • Csirkecomb
  • Csirkefarhát
  • Csirkeszárny
  • Egész csirke
  • Pulykamellfilé
  • UHT tej, 1,5%
  • UHT tej, 2,8%
  • ESL tej, 1,5%
  • ESL tej, 2,8%
  • Étolaj
  • Margarin
  • Sertészsír
  • Vaj
  • Finomliszt
  • Rétesliszt
  • Késői burgonya
  • Kristálycukor
  • Sertéscomb
  • Sertéskaraj
  • Sertésoldalas
  • Sertéstarja
  • Tojás
  • Tejföl
  • Trappista
  • Tehéntúró
  • Natúr joghurt
  • Gyümölcs joghurt
  • Fokhagyma
  • Párizsi

Az első napok tapasztalatai

A bevezetés utáni első ellenőrzések azt mutatják, hogy az üzletek jelentős része alkalmazkodott a szabályozáshoz. Zsigó Róbert, a Kulturális és Innovációs Minisztérium parlamenti államtitkára elmondta, hogy a hétfői ellenőrzések során 60 üzletet vizsgáltak, és máris érzékelhető az élelmiszerárak csökkenése. A kormány kiemelte, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) is folyamatosan ellenőrzi a rendelet betartását, és a szabályszegőkre pénzbírságot vagy akár üzletbezárást is kiszabhatnak.

Milyen hatása van az árrésstopnak?

A profitplafon hatására átlagosan 16 százalékkal csökkent az érintett élelmiszerek ára – jelentette be Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter. A legjelentősebb árcsökkenések az alábbi termékcsoportoknál figyelhetők meg:

  • Tejtermékek (tej, joghurt, tejföl, túró) – akár 50 százalékos csökkenés
  • Zsiradékok (vaj, margarin, étolaj) – jelentős ármérséklődés
  • Pékáruk és egyéb alapvető élelmiszerek – érzékelhető árcsökkenés

A miniszter hangsúlyozta, hogy az árcsökkenés mértéke még tovább nőhet, mivel a boltokban még zajlanak az átárazások.

Hogyan reagálnak a kereskedők?

A Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) szerint a szabályozás váratlanul érte a kiskereskedelmi láncokat, és sok bolt még keresi a módját, hogyan alkalmazkodjon a rendelethez. Több nagy üzletlánc már elkezdte az árak módosítását, de vannak olyan termékek is, amelyeknél nem történt árcsökkenés – például ott, ahol a januári árrés amúgy is 10 százalék alatt volt.

Az OKSZ szerint a kereskedők hosszú távon beszállítói oldalról várnak árengedményeket, mert a boltok árrésének korlátozása mellett az alapanyagárak változása is nagyban befolyásolja a végső fogyasztói árakat.

Mi várható a következő hónapokban?

A profitplafon május 31-ig van érvényben, ezt követően a kormány felülvizsgálja az intézkedés eredményeit, és dönt a további lépésekről. Ha a szabályozás nem hozza meg a kívánt hatást, vagy a kereskedelmi láncok megpróbálják kijátszani a rendeletet, a kormány további szigorításokat is bevezethet.

Az NGM közleménye szerint, ha a kiskereskedelmi láncok nem tartják be a szabályozást, akkor az árrésstopot kiterjesztik minden élelmiszerkategóriára. Ha ez sem bizonyul hatékonynak, akkor a kormány végső lépésként a hatósági árak újbóli bevezetésére is kész.

A következő hetekben érdemes figyelni az árakat, hiszen a változások folyamatosan zajlanak, és az új szabályozás minden vásárlót érint.