Újabb utóvizsgálatot indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a romániai központú eMAG webáruház üzemeltetőivel szemben. Az e-kereskedelmi vállalat a 2021-ben lezárt versenyfelügyeleti eljárás részeként mintegy 4 milliárd forint értékű intézkedéscsomagot vállalt. Ennek egyik fő eleme egy közel 3 milliárd forintos program volt, amely a hazai vállalkozások támogatását célozta. A mostani GVH-vizsgálat kifejezetten e program teljesítésének értékelésére fókuszál.
A GVH célja, hogy eljárásaival elősegítse a hazai kis- és középvállalkozások érdekében tett vállalások megvalósítását az érintett cégeknél.
Miért vizsgálja ismét a GVH az eMAG-ot?
A Gazdasági Versenyhivatal 2021 tavaszán zárta le a romániai központú eMAG – pontosabban a Dante International S.A. és az Extreme Digital-eMAG Kft. – ellen indított versenyfelügyeleti eljárását. Az eljárás során az eMAG több száz marketingkampányát vizsgálták visszamenőleg, egészen 2014 júliusáig. A hatóság megállapította, hogy a vállalat nem rendelkezett olyan belső szabályozással, amely biztosította volna, hogy az akciós ajánlatok „eredeti” árként valóban a termék jellemző piaci árát tüntessék fel.
Ennek következményeként az eMAG több intézkedést is vállalt:
- Az árképzési és árfeltüntetési gyakorlat átalakítása, amelyet a piactér eladóitól is elvárnak.
- 3000 forint értékű kuponkedvezmény biztosítása azoknak a fogyasztóknak, akik a döntést megelőző 12 hónapban vásároltak az oldalon. Ez összesen körülbelül 1,08 milliárd forintos kompenzációt jelentett.
- Mintegy 2,88 milliárd forintos támogatási program a magyar vállalkozások online jelenlétének erősítése érdekében.
A GVH már korábban is ellenőrizte az intézkedéscsomag egyes részeinek teljesítését. A 2023 elején lezárt utóvizsgálat során megállapították, hogy az eMAG hiányosan teljesítette vállalásait. Ennek ellenére a fogyasztók több mint 1 milliárd forint közvetlen kompenzációban részesültek.
Most, hogy a hazai vállalkozásokat támogató közel 3 milliárd forintos program határideje is lejárt, a GVH újabb utóvizsgálatot indított annak érdekében, hogy felmérje a vállalások teljesülését.
Mire számíthatnak a cégek a GVH vizsgálatai során?
A Gazdasági Versenyhivatal minden esetben részletesen elemzi a cégek által tett – és általa kötelezővé tett – vállalások végrehajtását. A GVH hangsúlyozza, hogy a határozataiban előírt kötelezettségeket pontosan, maradéktalanul és határidőn belül szükséges teljesíteni. A vállalatoknak ezekről a kötelezettségekről megfelelő igazolással is számot kell adniuk.
Hiányos teljesítés vagy elmaradt igazolás esetén a GVH Versenytanácsa súlyos bírságot szabhat ki. Emlékezetes, hogy 2024 júliusában a hatóság rekordösszegű, közel 400 millió forintos bírságot rótt ki a Booking.com-ra egy hasonló utóvizsgálat eredményeként.
A GVH vizsgálatai továbbra is azt a célt szolgálják, hogy a piaci szereplők átlátható, jogszerű módon működjenek, és valóban teljesítsék a vállalt kötelezettségeiket.